Nieuws

  • Ford connected car-technologie in slimme steden - waarschuwingen rechtstreeks op scherm bestuurder

    Ford connected car-technologie in slimme steden - waarschuwingen rechtstreeks...

    Lees meer
  • Is het verstandig om schade aan je auto te claimen?

    Is het verstandig om schade aan je auto te claimen? ‘Wat zijn de gev...

    Lees meer
Meer nieuws

Youngtimer: Citroën BX

Geplaatst op 19-04-2020

Citroën BX 

Citroën kwam in 1982 met de BX op de markt waarvan het ontwerp gebaseerd was op dat van een Volvo studiemodel. Citroëns middenklasser BX is vanaf medio 1982 tot eind 1994 in het Franse Rennes gebouwd. In het voorjaar van 1977 werd begonnen met de ontwikkeling van een model tussen de GS en CX. Omdat Citroën in april 1976 samen is gegaan met Peugeot konden de Citroën-ingenieurs onderdelen zoals motoren en versnellingsbakken gebruiken van het zustermerk. Desondanks had de BX wel de typische hydropneumatische vering.

Carrosseriedelen van kunststof
Designer Marcello Gandini, werkzaam bij Bertone, nam het ontwerp van de BX voor zijn rekening. Dit was gebaseerd op de voor Volvo gemaakte studie Tundra uit 1979 en werd in het designcentrum van Citroën in het Franse Vélizy fijngeslepen tot de uiteindelijke BX. De kenmerkende hoekige carrosserie had slechts half zoveel laspunten dan zijn voorganger, de GSA. Voor een laag gewicht werden de motorkap en achterklep uit kunststof gemaakt. Hierdoor was de BX in sommige uitvoeringen zelfs lichter dan zijn kleinere voorganger.

Nieuw dashboard
De eerste serie BX was uitgerust met een grafisch dashboard en bedieningssatellieten voor de verlichting en ruitenwissers. In april 1985 werd de Break voorgesteld. Dit model is ontwikkeld door het Franse designbureau Heuliez. In juli 1986 kreeg de BX een grote facelift. Zowel het de buitenkant als het interieur werden grondig vernieuwd. Vooral het dashboard met analoge meters en drukknoppen viel op. Het karig uitgeruste basismodel heette gewoon BX. Daarboven stonden onder andere de BX 14 E/RE, 16 RS, 19 RI, 17 RD en 19 RD. Nog luxueuzer waren de modellen met drie letters, zoals de BX 14 TRE/TGE, 16 TRS/TZI, 19 TRI/TZS en 19 TRD/TZD. De topmodellen waren de BX 19 GT (later GTi), BX Sport en de GTi 16V. Deze modellen hadden spoilers, lichtmetalen wielen en mistlampen. In de herfst van 1989 stelde Citroën de BX 4WD Break en de BX GTi 4WD met permanente vierwielaandrijving voor. In combinatie met de hydropneumatische vering kwam de BX 4WD ver in het terrein.

Actiemodellen
In de loop der jaren zijn er van land tot land diverse actiemodellen van de BX geweest. In 1985 waren er de BX Leader en de Digit. Daarna volgenden onder meer nog de Fit, Royale, Le Rouge, Calanque en Deauville. De presentatie van de Xantia in maart 1993 betekende het eind van de BX. In december van dat jaar rolden de laatste auto’s van de band. De Break werd nog een jaar langer gebouwd, waarna in de zomer van 1995 de Xantia Break verscheen.

Tekst: Arno Lommers

Deel dit bericht:

Nieuws

  • Ford connected car-technologie in slimme steden - waarschuwingen rechtstreeks op scherm bestuurder

    Ford connected car-technologie in slimme steden - waarschuwingen rechtstreeks...

    Lees meer
  • Is het verstandig om schade aan je auto te claimen?

    Is het verstandig om schade aan je auto te claimen? ‘Wat zijn de gev...

    Lees meer
Meer nieuws

Contact

Alles op Wielen B.V.
Otto Dickeplein 60
3311TV Dordrecht

0788422204, 0614493702
  • FreeWheeling

    Freewheeling

    Nu in de aanbieding!

    Lees meer
  • Verstandig te claimen

    Verstandig om schade aan je auto

    Is het verstandig om schade aan je auto te claimen?

    Lees meer
  • Inqar

    Inqar

    Inqar Drechtsteden

    Lees meer
  • AutoFirst

    AutoFirst

    AutoFrist Zwijndrecht

    Lees meer
  • Stuurman

    Autobedrijf Stuurman

    Allround Honda Specialist

    Lees meer
  • Antislip

    Antislipcursus voor €65,-

    Boek nu via Alles op Wielen een antislipcursus van € 129,95 voor slechts € 65,- p.p.

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.