Nieuws

  • Kia grootste automerk in april én e-Niro bestverkochte EV van Nederland

    Kia grootste automerk in april én e-Niro bestverkochte EV van Nederl...

    Lees meer
  • Is het verstandig om schade aan je auto te claimen?

    Is het verstandig om schade aan je auto te claimen? ‘Wat zijn de gev...

    Lees meer
Meer nieuws

Test Hyundai i20 en i30

Geplaatst op 23-03-2021

De Praktijkauto

Hyundai i20 en i30

Dit keer een verslag van 2x een Hyundai, een i30 WAGON 1.5T 7DCT NLine Sky 48V en de i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium. Waarom vraagt u zich misschien af? Twee verschillende auto’s, maar qua interieur lijken zij erg op elkaar. Uiteraard is de i30 groter, maar wat zal mijn conclusie zijn? Daarnaast is de i30 een Wagon, dus meer ruimte in de kofferbak. Ook reden wij met de i30 in de sneeuw en op winterbanden. Deze zijn kleiner en de velgen ook beter geschikt voor de winter.

Het interieur, voor de bestuurder een goed ingericht dashboard, met uiteraard de bekende klokken. Op het stuur de knoppen voor radio, telefoon, cruise control, instellingen e.d. Makkelijk te bedienen en via het scherm voor je, kan je deze instellingen bekijken. Achter het stuur zit de start/stop knop. In het midden een fantastisch groot scherm, heel duidelijk. Eronder, touch knoppen voor de instellingen via dit scherm. Dan verder naar beneden de climate control en gelukkig ontbreekt de stoelverwarming niet. Dan een lekker ruim vak, voorzien van IQ-aansluiting voor de telefoon. Neerleggen en hij laadt op. Een 12V en USB-aansluiting ontbreekt niet. De bediening van de stoelverwarming zit naast de pook, net als de Drivemodeknop. Eco, normaal of sport. Parkeerwaarschuwing kan ook uitgezet worden en een aparte knop om de camera aan te zetten. Gelukkig is deze Hyundai i30 voorzien van een automaat en de Holdknop ontbreekt niet. Als u moet stoppen voor bijvoorbeeld een stoplicht, blijft de Hyundai stilstaan. Normaliter rolt een automaat langzaam vooruit. De flesjes water staan lekker stevig en zeker niet in de weg. De ruimte voorin is lekker groot en de stoelen zitten uitstekend.

De Hyundai i20 is op hoofdlijnen hetzelfde, natuurlijk zijn er wat wijzigingen, maar niet veel. Het is net allemaal ietjes kleiner. Onder het scherm is de indeling anders dan in de i30. Bijvoorbeeld de climate control heeft in de i30 een gescheiden temperatuur en de i20 kan dit niet. Ook de stoelen in de i30 zijn een stuk beter. Voorin in de i20 is het goed toeven, achter in een stuk minder. Als de voorstoel helemaal naar achteren staat is er weinig plek. Bij de i30 heb je daar geen last van.

Even op een rijtje; I30 facelift wijzigingen: Exterieur: voor- en achterbumper, inclusief lichten en wielen. Interieur: centrale display, cockpit, bekleding en ventilatieroosters.

 

Tevens zijn er extra veiligheids/comfortvoorzieningen toegevoegd aan facelift i30, o.a. Lane following assist (LFA), Rear Collision Avoidance assist (RCCA)*, Forward Collision Avoidance Assist (FCA) nu uitgebreid met fietserherkenning  Blind Spot Collision Avoidance Assist (BCA)*, Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) (* niet op N Line beschikbaar)

Dus luxe en sportiviteit in één. En niet te vergeten, standaard 5 jaar garantie zonder km-beperking!

De nieuwe i20 heeft niet alleen nieuwe looks volgens het Hyundai design principe Sensuous Sportiness [aan buitenzijde te zien aan gril die verbonden is met koplampen evenals de achterzijde waar een doorlopende lijn te zien is qua verlichting], aan binnenzijde is te merken aan diverse technologische toevoegingen, zie lijstje SmartSense hieronder]. T.o.v. de vorige generatie i20 is deze iets verlaagd [-24mm], de wielbasis is verlengd [+5mm] en de auto is breder geworden met scherpere looks [+30mm].

Om het comfort te vergroten zijn de wielophanging en de overbrenging van de stuurinrichting verbeterd, en zoals eerder gezegd heeft deze auto een langere wielbasis gekregen [de langste in het segment]. Uiteraard zijn ook bij deze auto de nodige veiligheidsvoorzieningen toegevoegd zoals hieronder vermeld:

Hyundai SmartSense-veiligheidsvoorzieningen: Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC) – NIEUW. Leading Vehicle Departure Alert (LDVA) – NIEUW. Lane Following Assist (LFA) – NIEUW  Blind-spot Collision-avoidance Assist (BCA) – NIEUW.                Rear Cross-traffic Collision Assist (RCCA) – NIEUW Parking Collision-Avoidance Assist-Reverse (PCA-R) – NIEUW. Parking Assist (PA) – NIEUW.Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) – NIEUW.Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) met herkenning van voetgangers en fietsers. Lane Keep Assist System (LKA). Driver Attention Warning (DAW). High Beam Assist (HBA).

Tot zover de informatie die de importeur graag wil delen met onze lezers.

Maar hoe rijden deze twee verschillende Hyundai ’s? Uitstekend, sturen goed, in de sportstand is de i30 snel, de i20 vind ik wat tegenvallen. Het leuke is dat als je het gas loslaat en zonder energietoevoer, dan komt eronder in het scherm voor je, de tekst ZEILEN te staan. Als oud zeiler geeft dat toch een goed gevoel.

Dan mijn/onze conclusie. De Hyundai i30 Wagon ligt wat lager bij de grond en het uitstappen is voor man op leeftijd dan wat lastiger. Persoonlijk vind ik de i20 fijner rijden, ook is de uitstap net wat hoger. Als ik goed nadenk, heb ik deze conclusie jaren terug ook zo gemaakt. Maar, één ding is zeker, het zijn heerlijk rijdende auto’s, met i30 veel meer ruimte en de i20 net iets hoger op zijn poten staat.

De Hyundai i20 is te koop vanaf € 18.635, - Onze uitvoering kost € 26.535, - . De Hyundai i30 is te koop vanaf € 29.245 – en onze uitvoering kost € 37.695, - En dan mag hij een aanhanger trekken van maximaal 1420 kg!  De Hyundai i20 mag maximaal 1110 kg trekken.

                   

Deel dit bericht:

Nieuws

  • Kia grootste automerk in april én e-Niro bestverkochte EV van Nederland

    Kia grootste automerk in april én e-Niro bestverkochte EV van Nederl...

    Lees meer
  • Is het verstandig om schade aan je auto te claimen?

    Is het verstandig om schade aan je auto te claimen? ‘Wat zijn de gev...

    Lees meer
Meer nieuws

Contact

Alles op Wielen B.V.
Otto Dickeplein 60
3311TV Dordrecht

0788422204, 0614493702
  • Verstandig te claimen

    Verstandig om schade aan je auto

    Is het verstandig om schade aan je auto te claimen?

    Lees meer
  • Idumij

    Renault acties van Auto Indumij

    De beste mooi weer deals, bekijk ze nu!

    De beste mooi weer deals,
  • Inqar

    Inqar

    Inqar Drechtsteden

    Lees meer
  • AutoFirst

    AutoFirst

    AutoFrist Zwijndrecht

    Lees meer
  • Stuurman

    Autobedrijf Stuurman

    Allround Honda Specialist

    Lees meer
  • Antislip

    Antislipcursus voor €65,-

    Boek nu via Alles op Wielen een antislipcursus van € 129,95 voor slechts € 65,- p.p.

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.