Nieuws

  • Nieuwe Opel Vivaro-e en Opel Zafira-e Life: elektrisch en veelzijdig

    Nieuwe Opel Vivaro-e en Opel Zafira-e Life: elektrisch en veelzijdig Optim...

    Lees meer
  • Clio weken bij Auto Indumij

    Clio Weken bij Auto Indumij Gratis brandstofpas, extra hoge inruilprijzen ...

    Lees meer
Meer nieuws

Youngtimer: Lexus IS

Geplaatst op 15-04-2020

Lexus IS

Eind jaren ’90 werd Toyota’s luxemerk Lexus in Europa alleen vertegenwoordigd door de GS300 en LS400. De Japanners wilden met deze twee premium sedans respectievelijk de BMW 5- en 7-Serie beconcurreren. Terwijl Lexus in Noord-Amerika goede verkoopcijfers scoorde, liep het in Europa minder gesmeerd. Om een jongere klantengroep aan te spreken is begin 1999 de IS200 op de markt gekomen, zodat ook klanten met interesse in de BMW 3-Serie naar de Lexus-showroom werden gelokt.

Nieuwe trend
De letters IS staan voor Intelligent Sport. Hieruit blijkt wel dat de 4,40 lange sedan meer in het vaarwater van de enkele centimeters langere BMW 3-Serie zit, dan in dat van de meer op comfort gerichte Mercedes-Benz C-Klasse. Ook de wat anoniemere Audi A4 had weinig last van de komst van een Japanse tegenstrever. Het design van de in het Japanse Kanegasaki gebouwde IS200 had veel Europese invloeden en de auto oogt ook jaren na zijn introductie vrij tijdloos. Zijn ontwerpers waren zich er echter niet van bewust dat de IS200 voor een nieuwe trend zou zorgen. De heldere achterlichten vonden al gauw hun weg naar het assortiment van de plaatselijke Halfords-winkel. Begin jaren 2000 schroefde menig jongeling lichtunits in Lexus-style achterop zijn of haar eerste tuningproject.

Eén motor
Ten opzichte van de Europese merken liep Lexus op één gebied flink achter de feiten aan. Er was namelijk geen keuze uit motoren. In het vooronder van de IS lag altijd een compacte zescilinder lijnmotor met 24 kleppen en een inhoud van 1.988 cc. Een dieselmotor was er niet. Alle 155 paardenkrachten en 195 Newtonmeters vloeiden via een handgeschakelde zesbak of een viertraps automaat naar de achterwielen. Met een topsnelheid van 215 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 9,5 seconden behoorde de IS200 niet tot de snelste in zijn soort, maar de BMW 320i was net zo vlot.

Typische interieurkenmerken
Zoals veel Japanners bood de IS200 wel veel waar voor zijn geld. Voor net geen 70.000 gulden (ruim 31.000 euro) kreeg je bij Lexus vier elektrische ramen, automatische airco en 17-inch lichtmetalen wielen. BMW vroeg daar flinke meerprijzen voor. Naast de standaarduitvoering omvatte de prijslijst de IS200 Sport en Executive. Typische interieurkenmerken kreeg de IS200 ook mee. Kijk maar eens naar de chromen pookknop, het optionele pop-up scherm van het navigatiescherm en instrumenten in chronograafstijl. 

Meer power
Eind 2000 kwam TTE Toyota Team Europe, dat onder andere ook Toyota’s rallywagens prepareerde, met een compressorkit met Eaton supercharger. Hiermee beschikte de IS200 over 204 pk en 247 Nm. De topsnelheid bleef met 215 km/h gelijk, maar de standaardsprint verliep twee hele seconden sneller. Niet alleen nieuwe IS’en konden van deze kit worden voorzien, ook eerder afgeleverde auto’s lieten zich ermee uitrusten. Naast meer power, behoorden ook andere stabilisatorstangen en zwaardere veren en dempers tot de mogelijkheden. 

Stationwagon
Wat Lexus naast keuze uit motoren ook miste was een stationwagon. Daar kwam eind 2001 verandering in met de introductie van de IS300 SportCross, waarvan de 214 pk sterke 3,0-liter motor met vijftraps automaat tegelijkertijd ook in de sedan verscheen. De 4,51 meter lange SportCross was een kruising tussen een hatchback en een stationwagon. Door de grote achterklep was de auto net wat praktischer dan de sedan. Precies een jaar later zou de SportCross ook met de 2.0-motor leverbaar worden.

Iets te gek
Ondanks dat de IS volgens de testberichten een uitstekend weggedrag had en een rijke uitrusting, was het de Europese koper blijkbaar toch iets te gek om niet in een BMW te stappen. In zijn eerste volledige verkoopjaar 2000 scoorde Lexus 330 verkooporders in Nederland, terwijl de BMW 3-Serie bijna 9.000 keer de showroom uitreed. In de jaren daarna is de teller telkens niet verder gekomen dan zo’n 175 stuks per twaalf maanden. Maar Lexus hield vol en eind 2005 verscheen de tweede generatie IS.

Tekst: Arno Lommers

Deel dit bericht:

Nieuws

  • Nieuwe Opel Vivaro-e en Opel Zafira-e Life: elektrisch en veelzijdig

    Nieuwe Opel Vivaro-e en Opel Zafira-e Life: elektrisch en veelzijdig Optim...

    Lees meer
  • Clio weken bij Auto Indumij

    Clio Weken bij Auto Indumij Gratis brandstofpas, extra hoge inruilprijzen ...

    Lees meer
Meer nieuws

Contact

Alles op Wielen B.V.
Otto Dickeplein 60
3311TV Dordrecht

0788422204, 0614493702
  • Idumij

    Renault acties van Auto Indumij

    De beste mooi weer deals, bekijk ze nu!

    De beste mooi weer deals,
  • Hageman

    Hageman

    Hageman Fulfilment

    Total Campaign Management
  • Inqar

    Inqar

    Inqar Drechtsteden

    Lees meer
  • AutoFirst

    AutoFirst

    AutoFrist Zwijndrecht

    Lees meer
  • Stuurman

    Autobedrijf Stuurman

    Allround Honda Specialist

    Lees meer
  • Ford Puma

    Ford Puma

    Bij Ford Wensveen is de Puma nu te bestellen.

    Lees meer
  • Antislip

    Antislipcursus voor €65,-

    Boek nu via Alles op Wielen een antislipcursus van € 129,95 voor slechts € 65,- p.p.

  • Fabrieksuitje

    Bezoek een leuke fabriek!

    Personeelsfeestje? Of individueel naar een autofabriek, scheepswerf, bierbrouwerij. Klik op de link voor meer informatie en mo

    Lees meer
  • Nieuws

    Nieuws

    Hier nieuws uit de mobiliteitsbranche

    Lees meer

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.