Nieuws

  • De nieuwe PEUGEOT 208 ‘Car of the Year 2020’

    De nieuwe PEUGEOT 208 ‘Car of the Year 2020’ Op maandag 2 maar...

    Lees meer
  • DS 9: The Power of Elegance

    DS 9: The Power of Elegance De DS 9 is een gloednieuwe grote sedan ...

    Lees meer
Meer nieuws

Hyundai Kona en IONIQ

Geplaatst op 05-03-2020

De Praktijkauto

Duo test, Hyundai Kona EV Premium 64 kWh en IONIQ EV 39 kWh

Na een wat minder gunstige ervaring met een andere EV-auto, gaat Mike Belinfante van Hyundai Nederland heel blij maken. Tenminste, dat is wat hij mij toezegt. Hij heeft wel een voordeel, we beginnen met de Kona en deze heeft een redelijk groot accupakket. “Paul, je zult verbaasd zijn over de actieradius van deze auto. Als je niet harder dan 120 km p/uur rijdt dan kan je zeker 400 kilometer ver komen!” zegt dus Mike. Laat ik meteen met het verlossende antwoord komen, het klopt inderdaad. Deze Kona heeft mijn beeld over elektrisch rijden verbreed.

 

Op het stuur de nodige bediening, net als andere Hyundai ’s modellen. Voor de bestuurder een iets anders dashboard. Elektrisch maakt het verschil, dus ook een andere invulling hiervan. Wel leuk, maar de nog te rijden afstand blijft erg in trek. Tja, het vertrouwen is er nog niet helemaal. Goed, het interieur, compleet in orde. Mooi groot scherm en eronder een opbergvakje met een mogelijkheid om je telefoon op te laden via Qi. Dit vakje is goed afsluitbaar, nadeeltje ik vergeet mijn telefoon. Maar volgens mijn lieve vrouw duurt dat nooit lang. Om te ‘schakelen’ zit er een drukknop. R achteruit en D voor vooruit. Even wennen. De flesjes water staan er rechts van. Deze staan goed vast en zeker niet in de weg. Dan een nog een rijtje knoppen met stoel- en stuurverwarming. Ook stoelkoeling ontbreekt niet. Mode om Eco, of sport te rijden, autohold is een handige knop. Als u deze inschakelt en de Hyundai stopt, blijft de Kona ook staan als u van de rem afgaat. Dan nog een knop parkeerpiepjes uit te schakelen.

 

De ruimte voorin is uitstekend, de stoelen zitten goed en het uitzicht rondom is prima. Achterin is er meer dan voldoende ruimte en de kofferbak is groot.

 

Met een elektrische auto hoop je op goed weer. Waarom, als het nat moet je altijd het snoer eraf halen, oprollen en achterin leggen. Bij regen vind ik dit een vervelend klusje. Maar als je dan gaat rijden heb je absolute stilte. In de stad een beetje eng, soms. Je moet wat meer bedacht zijn op het feit dat anderen jou niet horen aankomen. Die 400 kilometer die ik eerder noemde haal je makkelijk, maar er zit ook een sportstand op. En dat is zo’n heerlijke manier van rijden! De Hyundai Kona schiet als een raket naar voren en laat alles achter je. Warm, koud, dat maakt niet. Altijd vol vermogen. En uiteraard jaloerse blikken van medeweggebruikers.

 

Conclusie, deze Hyundai Kona is een goed alternatief voor een verbrandingsmotor. Actieradius is voldoende, maar je moet wel meer plannen. Iedereen valt dan meteen over de vakantie naar bijvoorbeeld het Zuiden. Ja, inderdaad, dat vergt aanpassing in uw reisschema. Maar dan praten wij over drie weken per jaar. Hoeveel kilometer rijdt u de rest van het jaar per dag? De meeste halen nog geen 100 kilometer per dag. Dan heb je ruim voldoende.

De Kona is een hogere auto, de IONIQ een lagere. Dat is een verschil, ook is IONIQ een hatchback. Het dashboard is ook wat anders, stuur hetzelfde maar middengedeelte ziet er op een andere manier uit. Komt ook door de kleurstelling. De rest van de middenpartij is ook verschillend, maar zeker functioneel. De flesjes water staan goed en stevig. Bediening van de ‘pook’ is hier ook weer wat anders. Voor de rest is deze IONIQ qua uitvoering dik in orde. De lagere instap is voor ons wat minder fijn, maar de zit en stoelen zijn ook hier weer van een goede staat. Achterin is er ook genoeg ruimte en de kofferbak lijkt groot. Door de diverse snoeren in dito zakken wordt de kofferbak wat kleiner. Als u hem zelf zal gaan gebruiken, zult wel het één en ander thuislaten.

 

Het rijden is net zo plezierig als de Kona, alleen het verschil qua inhoud van de accu’s maakt het veel lastiger. Het bereik van deze IONIQ is een stuk minder, rond de 260 kilometer. Maar accu’s kosten geld en minder van deze producten, zorgt ervoor dat de aanschafprijs naar beneden gaat. Dus, hoe vaak heb je 400 kilometer per dag nodig, of is 200 meer dan genoeg. Nogmaals, voor particulier gebruik is 200 kilometer genoeg. Moet het een keer langer, dan bieden de tankstations genoeg ruimte om in ca. 45 minuten er 100 kilometer bij te krijgen. Tip, neem niet de eerste na een knoppunt. En plan het. Beter een keer extra langs een oplaadpunt, waar geen auto’s staan, dan als je echt moet met drie wachtende voor je. Ik noem 45 minuten opladen, houdt daar zeker rekening mee.

 

Deel dit bericht:

Nieuws

  • De nieuwe PEUGEOT 208 ‘Car of the Year 2020’

    De nieuwe PEUGEOT 208 ‘Car of the Year 2020’ Op maandag 2 maar...

    Lees meer
  • DS 9: The Power of Elegance

    DS 9: The Power of Elegance De DS 9 is een gloednieuwe grote sedan ...

    Lees meer
Meer nieuws

Contact

Alles op Wielen B.V.
Otto Dickeplein 60
3311TV Dordrecht

0788422204, 0614493702
  • Hageman

    Hageman

    Hageman Fulfilment

    Lees meer
  • Inqar

    Inqar

    Inqar Drechtsteden

    Lees meer
  • AutoFirst

    AutoFirst

    AutoFrist Zwijndrecht

    Lees meer
  • Stuurman

    Autobedrijf Stuurman

    Allround Honda Specialist

    Lees meer
  • Ford Puma

    Ford Puma

    Bij Ford Wensveen is de Puma nu te bestellen.

    Lees meer
  • Antislip

    Antislipcursus voor €65,-

    Boek nu via Alles op Wielen een antislipcursus van € 129,95 voor slechts € 65,- p.p.

  • Fabrieksuitje

    Bezoek een leuke fabriek!

    Personeelsfeestje? Of individueel naar een autofabriek, scheepswerf, bierbrouwerij. Klik op de link voor meer informatie en mo

    Lees meer
  • Autotesten

    Autotesten

    De praktijkauto, auto's door ons getest.

    Lees meer
  • Nieuws

    Nieuws

    Hier nieuws uit de mobiliteitsbranche

    Lees meer

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.