Mazda2 Luxury 1.5 liter SKYACTIV-G 66 kW / 90 pk, 6 bak met i-stop
In het testverslag van de vorige Mazda heb ik al aangegeven dat ik best wel een fan ben van dit merk. Dus, dan ben je benieuwd of dat ook geldt voor deze auto. De kleur is typisch Mazda, je komt ze vaak tegen in deze uitvoering. Het is een mooie kleur voor foto’s! Het overladen van onze spullen kost soms best wat tijd. In de week dat wij met deze auto gaan rijden, maken wij een roadtripje naar het hoge Noorden, Groningen dus. Onze spullen kunnen wij gelukkig goed kwijt. De kofferbak is erg groot, ‘onze’ kist met hesjes, bekers, verbandtrommel etc., veel water, alles past er prima in. Mijn lieverd (net 26 jaar getrouwd!) vraagt of er nog genoeg ruimte is voor de koffers e.d. Als wij zondags vertrekken kan de koffer, beautycase, laptoptas, cameratas er prima in. Blijft er nog ruimte over. Maar een paar ervoor gingen wij met één van onze kinderen weer boodschappen doen. Onze vaste lezers weten waarschijnlijk nog wel dat onze kleindochter er altijd wel in stond. Zij had meestal een vraag, opmerking of zoiets dergelijks. Ik hoorde vaak van lezers dat zij het leuk vonden wat die kleine meid nu weer te mekkeren had😊 Nu heeft onze zoon het stokje overgenomen, hij heeft veel hulp nodig en dan ben je er als ouders natuurlijk! Maar, mijn vrouw had al achterin gekeken en besloot om zelf op de achterbank te gaan zitten. Goed, met zijn lengte van 190 cm was het al een gedoe om voorin te gaan zitten. Hij is niet zo lenig. Zijn moeder daarentegen stapte met veel élégance achterin! Sorry, ik word gedwongen om dit op te schrijven. Ik kan toch moeilijk zeggen dat mijn schatje met heel veel moeite zichzelf op de achterbank heeft kunnen plaatsen? Dat gelooft toch niemand? Als ik foto’s maak vanaf de achterbank, merk ik dat ik mijn benen beter buiten de auto kan houden. U snapt het!
Dan de spullen voorin kwijt zien te raken, o.a. flesjes water. Deze staan tussen de voorstoelen in en soms heb ik met het schakelen last van. Ze staan wel lekker vast en er kunnen twee flesjes achter elkaar staan. Er is te weinig opbergruimte, in de deuren kan wel wat staan, maar niet veel. Tussen de voorstoelen is ook nog wat opbergmogelijkheden, maar aan de kleine kant. Ik mis ook een armsteun tussen de voorstoelen. Gek, dat ben je zo gewend, zeker bij het instappen. Dan leun je er direct op. Maar ook de berging erin. Verder is de ruimte voorin voldoende. De stoelen zitten goed, zijn alleen een beetje aan de kleine kant.
Het blijft heerlijk om de Mazda2 te starten met de sleutel in je broekzak. Wat een heerlijk geluid als de motor koud is. Ronkend en alsof het een zware motor is. Prachtig, dan begin je dag weer goed. Op het stuur de bekende knoppen en voor de bestuurder een hele grote toerenteller. Rechtsonder een klein vakje met de snelheid. Gelukkig is er ook een scherm ???? en daarop is ook de snelheid af te lezen. In het midden een klein scherm. Dan naar beneden de climate control. Drie grote ronde draaiknoppen voor temperatuur, aanjager en de manier waarop de lucht de auto ingeblazen moet worden. Alles kan op de automatische stand, behalve de temperatuur. Tijdens langere ritten haal ik deze eruit en ga zelf bepalen of de aanjager op standje 3 moet staan of niet, Of de lucht in mijn gezicht moet blazen of niet. Ergo, autoPaulstand wordt het dan😊 Het zicht naar rechtsachter is soms wat lastig, hangt ook weer een beetje van welke hoek je aan komt rijden.
Dan kom ik meteen op het rijden, oeps na erg veel automaten weer je linkerbeen gebruiken en veelvuldig! De Mazda2 is geen sprinter. Maar, dan heb je wel het voordeel van het gebruik. Tijdens onze terugreis verbruikte wij één liter benzine (€ 1,899 per liter in Duitsland) op 21,45 kilometer! Dat is heel mooi. Maar als je dan toch zo nodig meer wilt verbruiken, vanaf 2800 toeren gaat deze Mazda als een jekko. Tijdens het invoegen op de snelweg, moest ik gas geven. In de tweede versnelling (!) trok de Mazda in één keer door naar 105 kilometer. Dan heb je er nog vier over!
Gelukkig hebben wij weer genoten van deze Mazda2, soepel rijdend, voorin genoeg ruimte, achter in een stuk minder, grote kofferbak en goed verbruik.
Prijzen vanaf € 22.840,- en onze uitvoering is te koop vanaf € 25.999,-